جزوه بهداشت و تغذیه مادر و کودک
دانلود فایل
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
محصولات غلات : منابع غنی از کربوهیدرات های پیچیده و ساده
کربوهیدرات ها بسته به تعداد واحدهای مونومر (قند) موجود در جزوه بهداشت و تغذیه مادر و کودک آنها ممکن است به عنوان مونوساکارید ، دی ساکارید یا پلی ساکارید طبقه بندی شوند. آنها گروه متنوعی از مواد با طیف وسیعی از خواص شیمیایی، فیزیکی و فیزیولوژیکی هستند. [۱۳] آنها بخش بزرگی از مواد غذایی مانند برنج ، رشته فرنگی ، نان و سایر محصولات مبتنی بر غلات را تشکیل می دهند، [۱۴] [۱۵] اما یک ماده مغذی ضروری نیستند، به این معنی که انسان نیازی به خوردن کربوهیدرات ندارد. [۱۶]مغز بزرگترین مصرف کننده قند در بدن انسان است و از مقادیر بسیار زیادی گلوکز استفاده می کند که ۲۰ درصد کل گلوکز مصرفی بدن را تشکیل می دهد. [۱۷] مغز بیشتر از گلوکز برای انرژی استفاده می کند. اگر گلوکز ناکافی باشد، به استفاده از چربی ها روی می آورد. [۱۸]
مونوساکاریدها دارای یک واحد قند، دی ساکاریدها دو واحد و پلی ساکاریدها جزوه بهداشت و تغذیه مادر و کودک سه یا بیشتر هستند. مونوساکاریدها شامل گلوکز ، فروکتوز و گالاکتوز هستند . [۱۹] دی ساکاریدها شامل ساکارز ، لاکتوز و مالتوز هستند . به عنوان مثال، ساکارز خالص شده به عنوان قند سفره استفاده می شود. [۲۰] پلی ساکاریدها، که شامل نشاسته و گلیکوژن هستند، اغلب به عنوان کربوهیدرات های پیچیده نامیده می شوند، زیرا آنها معمولا زنجیره های طولانی چند شاخه ای از واحدهای قند هستند.
به طور سنتی اعتقاد بر این بود که کربوهیدرات های ساده به سرعت جذب می شوند جزوه بهداشت و تغذیه مادر و کودک و بنابراین سطح گلوکز خون را با سرعت بیشتری نسبت به کربوهیدرات های پیچیده افزایش می دهند. اما این درست نیست. [۲۱] [۲۲] [۲۳] [۲۴] برخی از کربوهیدرات های ساده (مانند فروکتوز) مسیرهای متابولیکی مختلفی را دنبال می کنند (مثلاً فروکتولیز ) که منجر به کاتابولیسم جزئی به گلوکز می شود، در حالی که، در اصل، بسیاری از کربوهیدرات های پیچیده ممکن است هضم شوند. به همان میزان کربوهیدرات های ساده. [۲۵] سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که قند اضافه شده نباید بیش از ۱۰ درصد از مصرف کل انرژی را نمایندگی کند. [۲۶]
رایج ترین ماده مغذی کربوهیدرات گیاهی – نشاسته – در جذب آن متفاوت است.جزوه بهداشت و تغذیه مادر و کودک  نشاسته ها به عنوان نشاسته سریع هضم، نشاسته دیر هضم و نشاسته مقاوم طبقه بندی شده اند . [۲۷] نشاسته در گیاهان به هضم (نشاسته مقاوم) مقاوم است، اما پختن نشاسته در مجاورت آب می‌تواند دانه‌های نشاسته را تجزیه کند و زنجیره‌های گلوکز را آزاد کند، و باعث می‌شود آن‌ها توسط آنزیم‌های گوارشی انسان راحت‌تر هضم شوند. [۲۸] از نظر تاریخی، غذا کمتر فرآوری شده بود و نشاسته در ماتریکس مواد غذایی وجود داشت که باعث می‌شد کمتر قابل هضم باشند. [۲۹] فرآوری مدرن مواد غذایی مصرف کربوهیدرات را از نشاسته کمتر قابل هضم و مقاوم به نشاسته بسیار سریع هضم تر تغییر داده است. [۳۰] [۳۱]به عنوان مثال، محتوای نشاسته مقاوم در یک رژیم غذایی سنتی آفریقایی ۳۸ گرم در روز بود. [۳۲] مصرف نشاسته مقاوم در کشورهایی با مصرف نشاسته بالا ۳۰-۴۰ گرم در روز جزوه بهداشت و تغذیه مادر و کودک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *